söndag 24 oktober 2010

Klubbmästerskap

Nu var vår första tävling avklarad och det var inte alls så farligt som jag hade tänkt. Det var superkul att både tävla och se alla andra duktiga hundar och förare. Vi var uppe tidigt redan lite efter 6 och var nere på brukshundklubben vid 8. Jag skulle vara med och hjälpa till att bygga banorna. Det var en agilitybana och en hoppbana i klass 2. Vädret var inte det bästa, småregnade när jag gick upp och sen öste det ner för att sedan minska under tävlingen och sedan öka när vi gick in och fikade och hade prisutdelning.

Jag hade förberett mig för dåligt väder med både regnkläder och mycket kläder under, gillar inte att frysa och det behövde jag inte heller göra. Däremot blev man lite väl varm när man kom inomhus.

Fick även lära mig lite om hur tävlingar fungerar. Var både skrivare och ögon i de storlekarna jag inte själv deltog i. Man delar upp efter hur stora hundarna är, så det blir en small en medium (där vi tävlar) och en large grupp. Man kan få fem fel, eller vägran eller om man har otur bli diskad när man tävlar. Det var large-hundarna som började och jag fick skriva. När jag stod där bestämde jag att mitt mål för dagen var att försöka att inte bli diskad. Så var det då min och Enzos tur. Hade värmt upp han lite innan och kände mig lagom spänd :-) Vi susade fram på banan hihi ja jag skrek för att få Enzos uppmärksamhet och i agilityloppet fick han två vägran för han gått förbi hindrena men jag fick tillbaka honom och han genomförda alla. Han var så duktig även på slalomen som var jättelång, fast det gick inte snabbt. Men det är något som vi får arbeta på och träna mycket på.

Även hopploppet gick jättebra fick 1 eller 2 vägran men vi gick i mål utan att bli diskade. Fast tiden var fruktansvärt dålig :-) även där har vi mycket att träna på. Men oj så skoj det var och jag märkte att Enzo oxå hade jätteroligt. Nu ska vi träna och ha som mål att till sommaren vara med i en riktig tävling. Vi kom på 6:e plats av 8 i medium-klassen. De 2 efter oss blev diskade. Vi fick även ett litet pris...

Ett refleshalsband, passar ju jättebra nu när det är så mörkt ute.

Senare på eftermiddagen så kom en kompis till mig med sin familj. Vi träffas inte så ofta men när vi väl gör det har vi alltid jättetrevlig. Vi käkade lite kladdkaka och senare köpte vi pizza, mums.

Så här söt blev Tyson när han fick en trasig mjukis på huvudet :-)

Nu ska jag äta lite sen är det dax att sticka iväg och träna med träningsgruppen i agility, hoppas bara det dyker upp någon i regnet... Hoppas er helg har varit bra, kram

25 kommentarer:

ansepanse sa...

vad spännande för dig och Enzo med tävlingen, trots regn och rusk blev ni 6:a, det tycker jag låter jättebra
kramar

Sussi sa...

Vad kul att ni hade skoj på tävlingen. Lite träning till så slåss ni nog om förstaplatsen..
Kul också att få lära sig lite mer om hur det fungerar bakom..
Synd att inte vädret var bättre!

En hylla kanske kan vara nåt. Sitter den fristående lite högre upp så kommer nog inte katterna upp. Då kan du med njuta av ljus :)

Ha en fin fin fredag
Kramisar

Carina sa...

Oh va kul det lät att tävla! Grattis till att det gick så pass bra i alla fall! Jag hade ju tänkt tävla med Krita innan hon börja dumma sig! Får se om jag får bukt med det så vi kan fortsätta där vi var. För både hon och jag tycker ju det är så kul!!!

Znogge sa...

Grattis! Bra jobbat! Jag får ta mig samman och anmäla mig till en tävling i lydnad. Man gör ju sitt bästa och övning ger färdighet!

Torsten sa...

Kul att det gick bra på tävlingen....Tror inte det är lätt att undgå att bli diskad, men det fixade ni ju galant!
Himla snygg huvudbonad han fick sej Tyson, hihihi!
Ha en skön vecka, sköt om er!

Malin sa...

Vad kul att debuten gick så bra! Klart främsta målet så häri början ska vara att genomföra utan att bli diskad!
Kul oxå att även han tycker det är så kul, nu har nu ju verkligen nånting att träna på tills i sommar!
Kram Malin

Sussi sa...

Tyson blev ju väääääldigt mycket sötare med mjukisdjuret på huvudet. Han är ju söt annars med men effekten blev lite mer.. ;)

Sv. Ja.. Äntligen vann jag!! Hoppas det håller i sig till nästa gång med..

Ha en härlig måndag
Kramisar

Ann-Margret o Vinja sa...

Vad bra det inte var så hemskt att tävla som du trott :) Då kanske det blir flera tävlingar framöver då ;)
Synd ni hade sånt dåligt väder, måste ju vara lätt att hundarna halkar och sträcker sig när springer så fort.
Att vara skrivare åt en domare är väldigt bra om man vill lära sig. Vet inte hur det är i agility men i brukset så lär man sig mycke vad en domare tittar på och även vad man kan "fuska" lite så domaren inte ser ;)
Synd ni fick några vägran men det var ju bra ni inte blev diskade :)
Vad rolig Tyson ser ut med det trasiga mjukis djuret på huvudet ;)

Ha en bra måndag och hoppas du slipper regnet. Hos oss lyser solen idag :)

Quila o Ronja sa...

Vad kul att det gick så bra!!! Grattis till det :-)
Tyson i "peruk", värmer väl gott om lilla huvudet. Passade honom perfekt, hihi

Kram
Susanne

Michelle sa...

Kul att det gick bra :) Alltid roligt med nåt litet pris :D

monica sa...

Grattis!!!! reflexhalsband behövs ju nu....

Carina sa...

GRATTIS!!!! Kul att du uppnådde ert mål för dagen och fick pris för det också.

Elin sa...

Grattis till första tävlingen!!!!

Sussi sa...

hahaha nej, jag försöker undvika ostbågar till frukost, Jag håller med om att det kanske inte är den bästa frukosten.. Gott men inte nyttigt ;)

Husmanskost blir det nästan bara när pappa kommer med det. Inte alls ofta man gör det själv. Konstigt egentligen då det är så gott..

Hoppas du haft en bra dag

Kramisar

Katarina sa...

Grattis!!!

Quila o Ronja sa...

Tittar bara in för att säga hej och önska dig en fortsatt bra onsdag.

Kram
Susanne

Sussi sa...

Visst var det bra förr med, fast ändå jobbigare på nåt sätt. När man bestämt sig för att mötas någonstans och den andra inte kommer dit i tid så hade man ingen möjlighet att veta vad som hänt. Nu är ju det mycket lättare, när man kan ringa. Förr fick man fint stå där och vänta.. Och vänta!! ;)

Hoppas du får en bra torsdag
Kramisar

Maria sa...

Nu är vi tillbaka på nätet igen :)
Tjusig liten hund du har och vilken snygg frilla ;)

Heléne sa...

Grattis till väl lyckad första agility tävling.
Kram Heléne

Sussi sa...

Jag dricker hellre julmust än cola. Så jag är överlycklig när den kommer ut. Sen hinner den knappt försvinna förrän påskmusten kommer.. ;)
Gott gotti gott gott :)

Hoppas du haft en bra helg
Kramisar

Stella o Doris matte Lotta sa...

Va duktiga ni var, det är ju så lätt att bli diskad! Slalomen är skitsvår, Stella gillade den inte alls...

Det ser ut som Tyson har en pälsmössa med öronlappar, väldigt söt!

Kicki sa...

Hej, vad roligt att det gick så bra på tävlingen! Ni klarade er från att bli diskade och det är ju nog så bra. Detta blir startskottet för alla tävlingar du/ni kommer ha framför er då övning ger färdighet. (Ps: Jag hade fullt upp på min vistelse när jag var nere så det blev ingen tid till att besöka er på BHK:en ;). Får bli en annan gång!)

Vad tuff Tyson blev med mjukisen på huvudet, ser ut som en liten mössa med öronlappar!
Ha en fin kväll. Kram

Boubou sa...

Haha! Ser ut som att du har värsta frisyren på bilden...

Ann-Margret o Vinja sa...

Halloy i stugan :)

Jag saknar lite uppdateringar om vad som händer hemma hos er.

Hoppas att allt är bra med er :)

Sara sa...

Här har hänt mycket sedan jag läste sist, gud vad kul att ni tävlat och allt!!
Ja, det är verkligen strålande att vara med och hjälpa till på tävlingar. Jag var också skrivare och domaren var så snäll och kommenterade allt och gav en hel massa tips. Otroligt lärorikt! Får se när det blir dags för oss att ta oss an banorna :)