söndag 12 september 2010

Söndag

Det var ett litet tag sedan jag skrev här men har tyvärr haft lite annat att göra men nu är vi tillbaka här.

I fredags på kvällen var första tillfället för vår andra kurs som vi skulle börja med nu i höst och det var en eftersök-kurs. Första gången var en intruduktionsträff. Vi gick igenom bland annat hur kursen kommer att läggas upp, hur de kommer att lägga spåren. Första gången det vill säga nästa fredag kommer alla att få samma spår och då kommer de att kolla lite hur mycket hunden kan och utifrån detta kommer nästa gångs spår läggas. Det var 2 väldigt bra insturktörer som håller i kursen som är via medborgarskolan. Hassa har en djuraffär och har varit aktiv i brukshundklubben i många år och är utbildad intruktör och så var det Mia som är IMMI-instruktör. Så jag känner att detta kommer att bli en kul kurs att gå. När vi sedan har gått den kan vi avlägga ett anlagsprov för att kanske senare arbeta med hundarna som eftersökshundar. En bra förklaring på vad eftersök innebär kan ni läsa om här. Något annat som de tog upp var om stress. Många hundar idag är otroligt stressade och då kan en sån här aktivitet eller något annat för den delan göra att hunden blir mindre stressad, mycket intressant fast man visste det mesta.

Igår hoppar vi bara över :-(

Idag har vi börjat dagen med en lite blött morgonpromenad med lite fritt springande på fotbollsplanen. Tränande även Enzo på att komma och lämna av pinnen och såklart fick han själv leta upp den i gräset, han bara älskar att leta upp saker och avlämningen går bättre och bättre fast han släpper den alltid för tidigt men säger till han att ta upp den och hålla tills jag har tagit den. Ja här krävs mycket träning framöver men det är bara kul. Tänkte även ta ett kort träningspass på agilitybanan men så kom jag på att där är upptaget idag så jag tänkte jag skulle sticka iväg och handla lite hinder som jag kan sätta upp på fotbollsplanen, de väger ju inte så mycket och är lätta att bära med sig och så slipper man köra iväg varje gång man vill träna. Har en bok om agility för nybörjare där det står att det är bra att träna korta pass med paus i mitten och då är det ju bättre att ha det mer på hemmaplan, synd att man inte har en trädgård. Får kanske köpa ett hus för att hundarna ska ha det bra hihi. Nä det får nog räcka med hinderna :-)
Hoppas ni har haft en bra helg och har haft lite bättre väder än vad här har varit.
Kram

14 kommentarer:

Carina sa...

Ja jag håller med, synd att man inte har en trädgård! Men Rusta hindren är bra, men det är lite jobbigt att släppa fram och tillbaka. Men man kan i alla fall träna när man vill :)
Jag ska snart i väg på agility kursen, jag hoppas det går bättre idag, att hon inte drar iväg igen!

Znogge sa...

Så kul att kursen verkar bra. Duktiga instruktörer är verkligen A och O för alla har inte förmågan att lära ut...

Kram

Madeleine sa...

Oj, vad ni har fullt upp. Kul! Önskar också vi hade en trädgård som hundarna kunde ha kul i.

Malin sa...

Skönt att kursen varkar bra. Här har vi pissväder idag, lockar knappast till några uteaktiviteter...
Kram Malin

Grabbarna boys sa...

Ni är lika duktiga som vanligt med er träning.
Kul att ni är tillbaka.
Ha det så bra.
Kram!!

Ann-Margret o Vinja sa...

Vad kul med en eftersöks-kurs. Hopas du och vovven tycker det blir kul och att det kommer gå bra :)

Vad praktiskt att ha egna hinder så man kan träna var man vill :)

Fin bild på dina fina gossar :)

Sussi sa...

Jag avundas lite din träningslust med hundarna..
Nån gång borde vi också ta oss ur och komma igång med något skoj..

Så det hoppades över en dag bara så där. Ingen bra dag alltså?

Kramisar

Carina sa...

Jag vet att de är en envis ras, men hela förra terminen gick jätte bra. Drog inte på träningarna utan gjorde det vi skulle. Jag var ju ororlig i början just för att hon skulle dra iväg och inte lyssna, men hon överaska mig och skötte sig! Det var de två sista gångerna som hon fick för sig att hon inte tyckte om en av hundarna från andra gruppen och drog iväg. Så nu vet jag inte riktigt hur jag ska jobba med henne och bryta det här mönstret, men på någe vis ska det väll gå, det måste gå!!!

Elin sa...

Ja det är faktiskt skönt att hjälpas åt.
Ibland har man inte alltid lusten eller orken så då är det skönt att hjälpas åt. Speciellt nu när både jag och min sambo är inne i högspända perioder på våra arbeten (mycket övertidsarbete) och har ett hus som byggs vid sidan om. Mycket, så då måste man hjälpas åt.

Kicki sa...

Hej igen, ser att jag har en hel del att ta igen och läsa. Du är så duktig och aktiv med hundarna. Riktigt roligt att läsa. Jo du, det underlättar massor när man kan ha en egen liten hinderbana. Själv har jag använt mig av diverse atteraljer jag plockat fram ur källaren typ räfsan och kvastskaft som jag satt upp provisoriskt som hinder när jag tränat hopp. Vi bor ju granne med en brädgård så egentligen borde jag ta till vara på resurserna som erbjuds! ;-P

Men nog är det trevligast att åka upp till klubben ibland och träna och träffa andra. Ha en fin kväll. Kram

Quila o Ronja sa...

Tassar in för att se till att ni tränar ordentligt, hahaha
Och det gör ni ju.

Ni är så duktiga.

Allt gott
Susanne

Sussi sa...

Men fy så tråkigt med din mamma. Man blir ju så orolig då det blir akutfärder och sånt! Hoppas hon mår bättre nu?
Kramisar

Carina sa...

Jo instruktören är bra och jag har en granne som är instruktör och hon ska hjälpa mig. Jag ska ta Krita till veterinären bara för att kolla så hon inte har ont eller någon sjukdom.
Ha det bra

Stella o Doris matte Lotta sa...

Va kul med ny kurs och just den här låter väldigt spännande!!

Funderar på sök med Doris, men just nu räcker inte tiden till...

Kramar