tisdag 27 april 2010

Härlig måndag

Igår gick dagen väldigt snabbt. Först jobbade jag mellan 06,30 till 17,30. Sen var det snabbt hem och käka lite innan det var dax för Enzo och mig att gå på kurs. Vädret var helt underbart hela dagen igår och det var verkligen skönt på kvällen.

Instruktörerna tycker att alla som går kursen är så duktiga att vi fick träna tävlingslydnad :-) Gick igenom lite olika moment som finns och sen fick vi testa dom, plus lite andra saker. Vi fick värma upp genom att alla gick zickzack mellan koner som stod i en cirkel. De ville att vi hade hundarna utan koppel om vi kände att det skulle gå bra. Några körde med och några utan, vi körde utan. Stämmer som instruktören sa att det ofta är lättare utan för man har bättre koll och kontakt med hunden när den är utan koppel.

Vi träna även kvarsittande, två av hundarna var riktigt busiga och stack iväg och lekte. Det hände några gånger under kvällen, de är vana att leka ihop vilket gör det lite svårare för dom. Sen skulle hundarna hoppa över ett hinder på komando och komma och sätta sig vid sidan av husse/matte. Ska träna mer på att Enzo sätter sig ordentligt (rakt) när jag gör inkallning. Efter allt detta var det dax för en fika, vädret var så skönt att vi satt ute. Träffade på en kille som levererar bröd på mitt jobb som oxå var på kurs med sin lille vovver, kul för vi har pratat om kurserna fast jag visste inte att vi gick samma dagar.  Efter pausen blev det mer inkallning och vi tränade på att få till det så att hundarna satte sig rakt vid sidan. Var väl hemma vid halv 10 på kvällen och då blev det lite mys med Tyson och snack med Tim innan det var dax att lägga sig.

Idag gick vi upp till fotbollsplanen och tränade lite på allt som vi gick igenom igår. Filmade killarna lite när vi var på väg dit. Tyson har blivit riktigt duktig på att hålla koll på mig, gäller bara att muta honom med gotte :-) Han kom till och med till mig när jag kalla in honom när han var på väg till där maten brukar ligga, KUL...

Här har vi lilla filmen

Enzo gjorde mig oxå riktigt stolt. Kom en tant med 2 hundar och gick förbi där vi tränade/lekte. Enzo var ute och sprang och letade efter sin boll och vände tvärt när han såg dom och sprang emot dom istället. Jag skrek NEJ och sen HIT och se han vände, tjoho :-) han är så jäkla duktig min lille hårboll hihi

Nu har vi ätit och jag ska kolla in era bloggar innan det blir dax för att slappa framför tv. Är ledig imorgon och sen väntar en hemsk torsdag, har inventering :-(  Men nu glömmer vi det för en stund och njuter av ledigheten hihi

Lille Gizmo och Enzo

Ha en härlig kväll, kram

7 kommentarer:

Patricia & Elwiz sa...

Jaa jag tänkte anmäla mig till unghundskursen, stod att den rekommenderades direkt efter valpkurs, men dom har inte svarat på mitt mejl och de har gått en vecka nu tror jag. Får la hoppas att dom svarar snart :).

Elin sa...

Åh, det är alltid roligt med träning. & Extra glad blir man ju när hunden verkligen lyssnar i något läge där det verkligen behövs. Man blir förvånad och överlycklig på samma gång. :D Imorgon har Enso och jag kurs. Åh så jag längtar :)

Malin sa...

Snacka om att Kenzo är fokuserad på matte :-)! Vad duktiga ni är! Tyson borde ju bli spårhund så mycket som han nosar omkring, kanske gå en spårkurs med honom, han verkar ha talang ;-)!
Hoppas onsdagen blir härlig för er där nere! Kram Malin

Torsten sa...

Kul när det går så bra!!!
Hoppas ni får en riktigt skön ledig dag och att vädret håller i sej!
Kram till er!

Sussi sa...

Visst blir man helt överlycklig när dom kommer när man ropar..
Allra helst när dom avbryter något spännande! En helt underbar känsla :)

Vad snabb han är lille Tyson..

Kramisar

Patricia & Elwiz sa...

Jaa precis :). Får höra med dom som håller i hundhuset om dom vet något om instruktören inte svarat innan måndag :P.

Tessan sa...

hej hopp! Kan ju lova att du ABSOLUt inte missat ngt om du ej sett Jeppe Stridh i farten!! Usch en sådan jäkla korkskalle! Kul att träningen går bra för er...man blis så glad när poletten trillar ner för de små odjuren;)
Fyy såg att ni nästan gått vilse häromdagen...inte skoj och lite panik får man!
Kramis och lycka till med inventeringen...brrr minns när jag jobbade på parfymeri och allt smink skulle inventeras!