lördag 24 april 2010

Nästan vilse i skogen

Ojoj vilken äventyrlig eftermiddag jag och vovvarna har haft. Vi började med att köra ner till Brukshundklubben och gick en runda på området. Vi testade även lite agility när vi ändå var där :-). Efter det så körde vi till Toftasjön som ligger en liten bit utanför Halmstad.
Gick utmed sjön och kom till en liten bänk där jag satte mig ner och tog en fika som jag hade med mig
Killarna fick oxå lite fika
Satt och njöt i solen och av fikan när vi helt plötsligt fick besök av ett ankpar, tur att det inte var Anna som kom :-)
När vi hade fikat klart tänkte jag att jag skulle fortsätta gå en runda och jag hade sett att där finns en promenadslinga som är utmärkt med orange färg. Hur svårt kan det vara att följa markeringarna och tänkte att rundan är nog inte så lång, en bit upp i skogen hahah så fel man kan ha
Slingan vek av från sjön en kort bit efter där vi hade suttit. Klockan var nu lite över 2. Lät Enzo springa fritt, lite svårt att gå i skogen med två kopplade hundar och han är ju så duktig och håller sig vid mig.
Det var väldigt varierande terräng. Ibland var det väldigt enkelt och ibland var det som att bestiga ett berg. Vi följde den orange markeringen men helt plötsligt hittade jag inga fler, gick en bit till men inga markeringar. Vi hade gått upp för världens brantaste backa och när vi kom fram till ett omkullvält träd kände jag att vi var helt fel. Så det var bara att vända och gå ner igen för att hitta den sista markeringen. Vid den sista fick vi stå länge och leta innan vi såg var vi skulle gå, vi hade tittat åt helt fel håll. Det var tyst och härligt varmt i skogen och inget hördes mer än fåglarnas kvittor och så klart mitt flåsande haha, det var riktigt jobbigt. Men jag ville ju inte vända om för jag tänkte att vi var nog säkert snart framme. Helt plötsligt möter oss denna syn, vilken härlig utsikt. Vi stannade och hämtade andan lite
Sen traskade vi vidare över stockar och sten
När vi hade gått en liten stund till kom vi till en superhärlig rastplats. Här ska jag ta min fika nästa gång :-)
Man kunde gå ner till sjön, det får vi nog testa någon gång. När vi kom till lite planare terräng så fick Tyson oxå springa lös en liten stund. Sen gick vi vidare och jag undrade om vi skulle någongång idag skulle komma tillbaka till där vi börja eller vi kanske skulle bli tvungna att gå tillbaka hela vägen. Till slut började jag känna igen mig och då var vi framme vid Toftasjön igen. Vilken jätterunda det blev, vi var vid bilen när klockan var 4, så nästan 2 timmar hade gått sedan vi gick från bänken där vi tog fikan. Undar om jag kommer ha träningsvärk imogon. Nu ligger vovvarna och sover. Imorgon blir det nog inga utflykter :-)

Ha en fortsatt bra lördag, kram

18 kommentarer:

monica sa...

Ja ni har då fått riktigt med motion idag..men visst är det lite kusligt när man inte vet var man är..Fina kort...kram Monica

Sussi sa...

Oj en 2 timmarspromenad! Det var en lång en det ;)
Men vilket underbart väder det var. Här har solen också skinit. Jag har till och med lyckats fått min första solbränna :)
Rastplatsen du hittade på såg jättemysig ut. Förstår att du vill ta nästa fika där.
Enzo och Tyson var säkert helt slut på kvällen sen ;)

Kramisar

Becca & Olga sa...

Vilka fina stigar och härliga utsikter! Ser ut som en toppen promenad!!

Carina sa...

Härlig promenad ni verkar haft och fint väder också.

Elin sa...

Jösses vilken promenad! ;p Men vilket härligt väder ni hade, underbart att bara strosa i skogen. Fast det är klart, lite oroväckande blir det när man inte känner till det riktigt ;p hehe.

Stella o Doris med matte Lotta sa...

Ibland blir det lite fel... Vi gick vilse i skogen i Ängelholm förra sommaren, blev oxå en lååång promenad.
Men tur i oturen för er, ni hittade ju en jättefin rastplats!

Patricia & Elwiz sa...

Vilken härlig promenad ni fick trots att ni var lite vilse ibland :D!
Jag minns hur hemskt det var i 3an på gymnasiet när vi hade friluftsdag och jag, en kompis + hennes hund hade valt en äventyrsvandring. Knappt så lärarna hade hittat till rastplatsen och när dom skickade iväg oss ensamma ut i skogen igen räckte inte kartan hela vägen dit vi skulle så vi gick vilse och var borta i över 5 timmar mitt ute i ingenstans. Tillslut hittade vi en stor skogsstig och tillslut en liten by där vi frågade vart tusan vi var och det visade sig att vi hade gått från Partille nästan hela vägen till landvetter vilket tar över 20 minuter med bil på vägen :P. Grät en skvätt lite då o då och vi ringde nästan polisen i slutet då vi nästan gav upp.
Fick höra av min syster som går i samma skola att det var några som gått samma runda i höstas och fick bli uppletade med polishelikopter xD.

Anneli+vavvorna sa...

Det var verkligen en långpromenad. Vilka fina bilder. Det ser superfint ut.

Sussi sa...

Det ser ut att bli ännu en dag med varmt och soligt väder idag :)
Gud så härligt det är med vår!
Idag blir det inget fika men dock sitta ute och läsa. Mysigt..

Ha en bra dag
Kramisar

Torsten sa...

En riktig långkörare! Men det visade sej ju vara en riktig 'hit', det såg jättevackert ut och nu vet ni ju till nästa gång :)
Ha en bra måndag!

Malin sa...

Vilken promenad, men lite läskigt när man tror man gått vilse när man dessutom är själv..har hänt mig när jag varit ute och ridit. Kan tänka mig att både du och grabbarna sov gott sen!
Kram Malin

Elin sa...

Haha, ja man kan ju alltid tro det ;). Det hänger ju på om hans bakparti rättar till sig. Men vi får sattsa på lydnad istället. Fast det verkar tyvärr som om det börjar växa fram en liten egen vilja där med. Alla dofter runt omkring är tusen gånger roligare.. suck.

Patricia & Elwiz sa...

Dom däckade direkt vi kom hem och dom hade fått mat :). Men sedan vaknade dom två timmar senare (super trötta) men ville endå ut o busa på baksidan ^^,!

Sussi sa...

Ja, tänk.. För en vecka sen var det såå kallt. Det går fort nu :)

Hoppas det gick bra på kursen. Jag kanske får läsa om det som nästa inlägg? ;)

Kramisar

Ville sa...

Hoppsan så det kan bli ibland, men efteråt kan man ju tycka att det var en skön upplevelse. Men visst blir man lite rädd när man inte riktigt vet var man är.
Slutet gott allting gott ;)

Patricia & Elwiz sa...

Jaa vi fick springa o busa ute massor, hälsa på snälla barn som ville leka med oss, äta Beefsticks som vi fick i present och mysa massor! :D

Marianne sa...

Hej! I lördags var jag också på Stadsbondgården, fast utan Kenzo och med mitt barnbarn Alice. Vilket härligt väder det var!
Jag brukar vara ganska ofta uppe vid Ön och sjöarna där - Torvsjön och Toftasjön. Om du har lust, hänger jag och Kenzo gärna med på promenad.
Vi ses på måndag!
Hälsningar Marianne & Kenzo

MIchelle sa...

Ser härligt ut på bilderna :)