lördag 28 augusti 2010

Dax för sök

Igår var jag så trött när jag kom hem från jobb att jag varken orkade blogga eller läsa några bloggar. Och idag har jag haft fullt upp så först nu har jag haft tid att sätta mig vid datorn.

Enzo ligger och väntar på sin tur att få söka efter figurant.

Idag var det dax för sök igen med Enzo. Det gick jättebra idag. Han lyckades till och med hitta en figurant fast han sprang helt fel från början. Han använde nosen i luften och sökte av till han fick upp vittringen på var figuranter var och då sprang han rakt fram till honom. Så kul att se att han har förstått den delen av sök och tycker det är så himla roligt att hålla på. Idag lade vi på ett moment på prov. Att ta tillbaka en sak till mig från figuranten. Det ska så småning om vara en sökrulle som han tar med sig från figuranten för att visa mig att han hittat honom. Idag körde vi med leksaker som han brukar tycka om att leka med. Det gick bra från ena figuranten, där tog han med leksaken tillbaka till mig men från den andra så släppte han den efter ca 10 m. Den leksaken han släppte var lite längre än den andre så det hade kanske med det att göra, kanske var jobbigt att springa med den i munnen. Vädret var toppen i morse när vi stack iväg, solen var framme och det blåste inte något. Fast efter ett tag kom det fler och fler moln och helt plötsligt började det regna och idag hade jag inte tagit med några regnkläder. Men det höll inte på så länge så jag överlevde något fuktig på kroppen.

Så här härligt är det när solen är framme

Efter jag kommit hem och lämnat Enzo stack jag och Tim och gjorde lite ärende i olika affärer. Bland annat köpte jag en gul vattenslang som jag klippte upp i små, ca 10-15 cm bitar för att träna Enzo att lämna av vid söken. Jag lyckades träffa på 2 gammla arbetskamrater när vi var inne i de olika affärerna så det tog lite längre tid än jag beräknat :-) men det var skoj att träffa på dom igen och stå och snacka bort lite tid, fast Tim tyckte nog inte det var lika roligt. Nu har vi kommit hem, hunnit äta och även vara uppe på gräsplanen och busa med vovvarna lite. Resten av kvällen kommer att bli lugn framför tv och datorn. Har ju en del blogginlägg att läsa :-)

Hoppas ni har haft en bra dag, kram

9 kommentarer:

Katarina sa...

Vilket härligt hundliv!

Malin sa...

Vad kul att det går så bra med Enzo, vilken duktig pojke han verkar vara.
Hoppas ni oxå får en skön lördagskväll, kram Malin

Znogge sa...

Åh, så härligt det ser ut! Men har ni mycket mygg i skogen?

Miss E och jag har inte hunnit träna men efter maten blir det ett kort pass. Hon är superduktig på att bära tillbaka saker utom apportblocket som hon inte riktigt gillar...

Ha en fin kväll!

Kram

Quila o Ronja sa...

En sån´härlig dag ;-)))
Han är sååå duktig.

Tackar så mycket!
Får väl se vad morgondagens domare tycker :-)

Allt gott
Susanne

Grabbarna boys sa...

Ni är verkligen duktiga på att träna.
Lite dåligt samvete får man allt.
Ha en bra söndag!!

Sussi sa...

Vissa dagar behöver man vila bara. Man kan ju inte vara på topp jämnt ;)

Envishet lönar sig ibland. Doris är en nosen i luften sökare. Många gånger är det så hon hittar det hon letar efter..

Det är alltid skoj att träffa någon man känner. Fast som du skriver brukar inte hundarna se den tjusningen hihi

Kramisar

diana sa...

Härligt med en till hundblogg! Hit kommer jag igen :) Har temahelg hund på min sida, tänkte att tävlingarna kunde passa dig :) Kram

ansepanse sa...

det är skönt med lugna kvällar också
ha det gott - kramar

Carina sa...

Ja visst är det skönt att vara för sig själv en stund!
Va duktig han är och söka!
Ha det bra