söndag 29 augusti 2010

Skogen igen

Idag körde vi ut till skogen igen fast det stod spår på schemat. Jag och Marianne hade bestämt att träffas klockan 12 vid grillplatsen. Därefter körde vi upp till samma plats som vi körde söket igår. Bra plats att även lägga spår på. Solen sken men efter ett tag så började det regna och sen kom solen igen. Verkar vara det vädret man får vänja sig vid numera, blandväder. Jag hade regnjacka med mig och byxorna är vattenavisande så jag blev inte blöt. Har även köpt nya skor som är vattentåliga och de fungerade utmärkt i den blöta skogen, snustorr om fötterna var jag när jag kom hem :-)

Vi lade spåren. Jag hade med en flaska med vatten som jag kokat korv i till Tysons spår. Sprutade med jämna mellanrum och så snusdosa med korv i slutet. Enzo fick ett vanligt personspår med leksak i slutet. Gjrode ett rakt spår som inte var jättelångt för jag vill att han ska fixa spåren och han ska lära sig vad det går ut på. När spåren var lagda tog vi vovvarna på en promenad. Följde en slinga ett stund, jättefin promenadväg. Ska testa den någon dag när jag inte ska göra annat och se var den leder. Sen satte vi oss och tog en fika så spåren fick ligga till sig ordentligt.

Killarna var lite trötta efter promenaden.

Tyson var först ut att gå sitt spår. Filmade han lite när han gick. Det gick mycket bättre med lite korvspad i spåret och han kämpade på bra och hittade slutet. Han är inte så snabb men han gör det ordentligt :-)

Sen var det Enzos tur och han har desto mer fart när han går sitt spår. Det gäller att hänga med för det går verkligen undan :-) Fast han stannade upp lite när vi kom upp för backen och fick leta lite efter var spåret gick. Kan ha att göra med att där inte var så mycket träd och att det hade regnat, så träden skyddade inte spåret mot regnet. Eller så var det något annat gott som störde honom.
Men efter ett tag hittade han rätt och började spåra igen och vips så var han i slutet och hittade sin roliga leksak. Lite god korv blev det i belöning och såklart lite lek med leksaken.
Nu sitter vi och myser i soffan, vovvarna är helt slut och jag likaså. Det tar på krafterna att vara i skogen och få frisk luft :-)

Önskar er en fortsatt bra helg, kram

9 kommentarer:

Katarina sa...

Vad påhittig du är! Korvspad i spåret låter perfekt! Jag måste ta mig i kragen och börja spåra med Nanna igen - och kanske testa så smått med leia.
Ha en skön söndagkväll!

Znogge sa...

Klart som korvspad att det går lättare med korvspad ;-)

Härliga bilder på hundarna!

Kram

Kicki sa...

Vad duktiga dom är! Jag blir så fashinerad utav att du även kör med lillkillen :) Det som också drabbar mig just nu är lite skamkänslor...he he, jag har spårsele men har inte spårat med någon utav dem. Jag körde uppletande av föremål med malva när hon var yngre och "matte" "hussespår". Men sedan tog jobbet det mesta av tiden så vovvarna har varit rent sällskap. Jag har lärt dem lydnaden som i mitt tycke är ett måste när man har hund och det fungerar utmärkt med båda, däremot det roliga för hundarna så som specialdressyren, den har fått stryka på foten. Men du ska veta att jag blir sugen igen när du skriver om dina små förehavanden i skogen. Kanske dax att byta jobb!!!! Kramis

Malin sa...

Kan tänka mig att grabbarna är trötta efter en dag i skogen med spårning, underbart för dom!

Nu finns det lite bilder på bloggen, jag vet, jag MÅSTE lära mig....
Kram

Grabbarna boys sa...

Återigen, ni är så superduktiga på att träna.
Ännu mer dåligt samvete får jag.
Ha en bra måndag.
Kram!!

Quila o Ronja sa...

En dag i skogen är aldrig fel. Med eller utan korvspad ;-)

Kram
Susanne

Daniel sa...

Duktiga ni e ute i naturen!

Att få leka e dessutom så skoj!

Sussi sa...

Du bevisar verkligen att det inte finns några dåliga väder bara dåliga kläder.. Med rätt utrustning kan man vara ute i alla väder..

Så söt Tyson är när han spårar. Riktigt noggrann hihi

Dom är så söta också att dom ligger så nära varandra när dom sover. Gulligt :)

Kramisar

Boubou sa...

Korvspad i spåret var ju en toppenide! :)