fredag 6 augusti 2010

Sommarträning gång 4

Så var det dax för näst sista sommarträningen. Gillar att det finns sånt att gå till, det skulle det finnas året runt som typ klippkort. Jag vet att flera brukshundklubbar har börjat införa något sånt och det är jättebra för då går du när du har tid och missar inget. Vi valde tävlingslydnad idag oxå. Den och allmänlydnaden blev ihopslagen då en instruktör hade blivit sjuk. Blev mycket med kontakt och det var Ingela som höll i det igår och hon gav många bra tips hur man kunde träna upp kontakten på ett roligt sätt. Det är fördelen med att gå kurs i stället för att bra träna hemma, man får så många bra tips och så får man en störning som inte finns hemma med alla hundar. Vi hade en stor svart grej sidan om oss som inte Enzo tyckte om när de kom för närma, den ville bara leka men det var han inte med på så det blev extra störning. Andra hundar såg han som lekkamrater, man ser på hela kroppsspråket att dig skulle jag kunna tänka mig att busa lite med :-) men han sitter fint kvar vid min sida när den andra går förbi. Vi tränade även lite inkallning och platsliggande.

Här tränar jag och Enzo sitt kvar medan en annan hund går runt oss alla i zick zack.
Jag och Enzo körde även lite hopp över hinder och att han skulle göra en snygg ingång. Nu har vi mycket att träna på. Vi testade en grej direkt när vi kom hem som gällde kontakt och Tyson fick oxå vara med. Höll en korvbit i handen och försökte de ta den utan att först söka min kontakt stängde jag bara handen utan att säga någon. Så höll vi på tills de tittade på mig och då sa jag varsågod och gav dom korven. Det tog inte lång tid innan de fattade vad som gällde :-)

Så var det fredag igen, var tar veckorna vägen?? Det märks att vi går mot mörkare tider för nu på morgonen var det riktigt mörkt när jag gick upp, jobbigt. Tycker om när det är ljust ute. Vädret har varit helt ok. Någon dag har det regnat på morgonen men sen har solen tittat fram igen. Igår åskade det till och med men det blev ingat av det utan solen var framme på kvällens träning, tur det.

Jag önskar er en härlig fredag, kram

11 kommentarer:

Maria sa...

Ni är så duktiga!
Vi har det jättebra i torpet, men nu är det sista helgen innan jobbet startar upp igen...

Sussi sa...

Det är ju jättebra när man kan välja själv när man har tid att träna..

Om Doris hade suttit och hundar gått i närheten av henne hade hon nog inte suttit kvar. Nu har vi visserligen inte tränat något sådant sen hon var valp så det är väl liksom lite vårat fel ;)

Jag har något till dig i min blogg :)

Kramisar

Katarina sa...

Drop-in-träning låter toppen. Sådana duktiga hundar du har!
Trevlig helg!

ansepanse sa...

jag tycker också om att träna med mina hundar men det blir mest hemma, jag har gått ganska många kurser med tidigare hundar och med Nemo, så jag har ganska många tips att ösa ur
kramar

Malin sa...

Visst går det fort, det är så himla sorgligt...Tänk om vi får en likadan vinter igen som vi hade förra året??
Hoppas du oxå får en härlig fredag, kram Malin

Quila o Ronja sa...

Kul med träning!
Kontaktövningarna är jättebra. Just ögonkontakt, har man ju nytta av i flera sammanhang.
Har sett att flera brukshundsklubbar börjat med "öpppen träning". Det ska vi nog prova. Alltid kul att byta erfarenheter med likasinnade.

Trevlig helg
Susanne

Grabbarna boys sa...

Vi blir sååååå avundsjuka.
Vi skulle också vilja gå på sommarträning.
Det är ju alltid kul att träffa nya kompisar.
Hoppas ni får en mysig helg.
Vov o kram!!!!

Znogge sa...

Den typen av träning är jättebra. Tidigare hade vår brukshundsklubb onsdagsträning men den lades ner. Brist på instruktörer så nu har jag bytt till en annan klubb. Lite synd men...

Ha en fin lördag!

Anneli + vavvorna sa...

svar: jag tror att valparna kommer någon gång nästa vecka, men med tanke på att det råkade bli "två tjuvparningar" med en veckas mellanrum, så är det svårt att säga. Tog det första gången eller andra? Men Zäta är ganska tjock redan nu så kanske blir det i slutet av nästa vecka.

Sussi sa...

Awarden är du sååå värd. Det ska bli riktigt kul att läsa dina 7 saker sen :)

Kramisar

Maria sa...

Vi stormtrivs här ute i torpet :)

Jag har hundarna försäkrade i Sveland och har även dem brukbarhetsförsäkrade. Då ingår en försäkring som heter Sveland Hound och som försäkrar föraren och familjemedlemmar för hundrelaterade skador. Man betalar ut för:
Skada upp till 100 000:-
Invaliditet upp till 200 000:-
Dödsfall 40 000:-

Superbra försäkring när det väl händer någonting under träning, tävling eller under skogspromenaden.