lördag 31 juli 2010

Sök och tävling

Tänk vad tiden går snabbt, nu är det lördag igen och jag har jobbat en hel vecka. Fast det känns som det är längre sedan jag hade semester. Som vanligt på lördagar så sticker jag och Enzo ut i skogen och tränar sök med vår träningsgrupp. Vädret var ju inte så bra igår och idag såg det grått ut till en början med. Men det blev bättre och bättre ju mer dagen gick och det blev inget regn. Men i skogen var det blött efter allt regnande igår. Men det brydde inte vi oss om utan vi körde vårt sök i alla fall och det är tur att man har med sig presenning att ligga på, annars hade man nog varit dyngsur.

Enzo var jätteduktig idag precis som alla de andra hundarna. Vi tränar fortfarande på att han ska tycka det är skoj att springa ut till figuranterna och gärna bli där en stund för att sedan komma tillbaka till mig. Han sticker gärna tillbaka till mig lite snabbt men det löste en av figuranterna med att ge han en och en korvbit och träna lite ligg och sitt där ute i skogen :-) 

Lite senare på eftermiddagen när jag hade hunnit vara hemma och fixa till mig stack jag ner till Brukshundklubben, för där var agilitytävling och lydnadstävling och jag visste de behövde lite hjälp med lite av varje, så jag tänkte jag kunde hjälpa till.

Det var fullsmockat med bilar och husvagnar när jag kom dit
Agilityplanen med en del av alla tält som stod utsatta

Här pågår det lydnadtävling
Där var massor av duktiga hundar och förare. Det är så skoj att titta på alla fina hundar och se hur duktiga dom är. Det var första gången jag tittade på en lydnadstävling, inte lika fartfyllt som agility men ändå väldigt kul att titta på. Men jag åkte inte ner bara för att titta utan hjälpa till. Jag hamnade i köket och ställde mig i luckan och sålde lite kaffe, mackor och annat gått. Jag är ju van vid att sälja så jag kände att jag passade in där :-) Jag hjälpte till med lite annat smått och gått.

Hade lovat Tim att vi skulle käka pizza idag och det blev det. Fast det blev rätt sent. Så nu är jag mätt och belåten och sitter i soffan och bloggar lite. Hoppas ni har haft en bra dag, kram

9 kommentarer:

monica sa...

Det är ju alltid att man kan hjälpa till :-).. Börjar få ågren inför att börja arbeta.. Det är ju en vecka kvar på semestern!!!! Kram =)

Znogge sa...

Vilken härlig "hunddag"! Det är alltid lika kul att vara i farten med sina fyrbenta vänner. Nu på torsdag hoppas jag på att vår lydnadsträning kommer igång igen.

Tack för grattiset och ha en fin söndag!

Kram

Carina sa...

o jag har en vecka kvar av min semester men tänk vad fort man kommer in i rutinerna igen.Det där med att hjälpa till barnen har ju varit väldigt aktiva simmare och jag skötte simshopen och hade försäljning när det var tävling. Urkul. Känner att det passar mig=) Kram

ansepanse sa...

jo, tack jag hade också en trevlig lördag :)
ha det gott - kramar

Tessan sa...

Kul att ni kör ert sök varje vecka! Här har vi lite uppehåll, ska sy en tävlingsrulle åt Primo som han ska börja träna på. vi testade med norskrulle=halsband med rulle fastsatt vågrätt( ja du kanske vet hur dom ser ut?) men den fastnade han i med frambenen så jag ska fixa en hängande rulle istället och testa det. Vi kör alltid med burkar med godis som figgen har till hunden,så i början så ville oftast hundarna vara kvar hos figgen innan föraren kom fran och sen när rullen är färdig intränad så har figgen godiset på påviset. Vi ska börja träna in att godiset/belöningen, ja vissa hundar vill ju kampa istället för godis.... kommer från mig nu istället. här är bara skitväder och jag är super uttråkad!!
Kramis!

Anonym sa...

haha han ser alltid missnöjd ut i början vare sig det är halsband, sele eller kläder :D!

Patricia & Elwiz sa...

hoppsan glömde skriva att det var från oss!

Malin sa...

Vad kul att Enzo njuter så av träningen, vad månne bliva av er sen när ni hållt på ett tag :-)
Oj, vad mycket bilar och folk på tävlingen, kul att få vara där, se hur det går till och hjälpa till lite!
Hoppas ni får en skön söndag, kram Malin

Quila o Ronja sa...

Vilken härlig dag ni hade. Visst är det kul att titta på lydnadstävling. Dom är ju så duktiga.

Sv. Jaa, man blir så glad när det lyckas ;-) Var hade du kameran, när du såg bernervalpen??? Visst är dom söta. men det är ju å andra sidan alla valpar, eller hur?

Hoppas även söndagen varit bra
Kram
Susanne