tisdag 30 mars 2010

Allmänlydnad

Igår hade jag det verkligen fullt upp. Jobbade först från halv 7 till halv 6. Sen snabbt hem, käkade lite och sen stack jag och Enzo iväg till brukshundsklubbens lokaler i Halmstad. Det var kursstart för allmänlydnadskursen som vi har väntat på så länge. De hade slagit ihop två kurser, vilket var rätt bra för då blir det 2 instruktörer och fler hundar, vilket jag är ute efter. Enzo behöver lära sig slappna av när det är mycket andra hundar samt inte skälla så mycket. Vi började med att gå in och sätta oss, vilket liv det blev på hundarna :-) men de lugnade rätt snabbt ner sig och det var bara lite skällande med jämna mellanrum. Vi fick intervjua varandra för att senare presentera den vi hade pratat med, ett bra sätt att lära känna folk. Vi satt med Mariann som hade en helt underbar Rottweiler som heter Kenzo, vilket var lite lustigt. Hunden var stor som ett helt hus.
















Det var en massa olika raser, bl a schnauzer, golden, Seberian husky, lagotto och några andra som jag inte kommer ihåg. Vi fick även berätta vad vi vill ha ut av kursen och planer framöver. Jag vill börja på agility så det är mitt första mål sen vill jag även att Enzo ska kunna slappna av med andra hundar omkring sig som han inte känner. Först var han rätt skällig som jag hade förväntat mig men till slut la han sig ner och kollade runt lite.
Så här glad ser Enzo ut när han är på kurs.
Det blev en liten fikapaus där man kunde rasta hundarna och köpa lite te och annat smått och gott. Passade på att kolla runt och snacka med de andre hundägarna. Efter det blev det lite genomgång på bra belöningar som vi borde ha med oss till nästa kurstillfälle, men det hade vi redan denna gången, god korv och rolig leksak. Det sista vi gjorde var lite kontaktövningar utomhus. Jag är nöjd med kvällen för Enzo var riktigt duktig och lyssnade bra på mig och brydde sig inte speciellt mycket om de andra hundarna om de inte kom allt för närma.
Här har Enzo lagt sig ner och kollar in alla fina vovvar.
Både Enzo och jag var helt slut när vi kom hem men vi var lite sociala med Tim och Tyson som hade varit hemma innan det var dax att hoppa i sängen. Idag har vi tagit det lite mer lugnt.

Hoppas ni har får en bra kväll, kram

7 kommentarer:

Patricia & Elwiz sa...

Jag blev också så förvånad. Var kom modet ifrån liksom?
Tur att dom är snälla iallafall och att killarna bara ignorerade dom så dom inte fick "belöning" :)!

Patricia & Elwiz sa...

Är det förresten okej om jag länkar till er blogg under "länkar" i spalten på bloggen?

Sussi sa...

Den där kursen skulle min Doris behöva gå ;-)
Hon har väldiga problem att slappna av med andra hundar. Antingen ska hon leka eller skälla ut dom.

Ha en fin fin kväll

Stella och Doris matte Lotta sa...

Doris har oxå lite svårt att koppla av bland andra hundar, kurser är ju jättebra träning!

Du kommer inte ihåg vad Lagotton heter? Lite nyfiken då Doris har en bror i Halmstad :-)

Torsten sa...

Kurs är bra och väldigt tröttande....åtminstonde för en matte :)
Hoppas ni sovit gott!

Malin sa...

Hjälp vad du är duktig! Förstår att du vill att Enzo ska kunna koppla av och inte skälla mot andra hundar. Våra kan bete sig illa när de möter en eller två men på tex utställningar där det är väldigt många hundar så är dom hur duktiga som helst!? Bängisar ;-)...
Trist att du inte är långledig, förstår att det skulle varit skönt.
Kram Malin

Marianne sa...

Hej Carina! Jag lyckades leta upp din blogg ;) Så fin bilden på Kenzo blev och så trevligt du skrivit om kvällen. Jag har tittat runt lite på din blogg och kommer att kika in ofta.
Det känns som om det kommer att bli en bra kurs. Vi ses på onsdag!
Titta gärna in på min webbsida om Kenzo:
www.123minsida.se/sjolundaskenzo
Hälsningar
Marianne & Kenzo