torsdag 18 mars 2010

Target

Fick i förra veckan en utmaning från Fluffmonster där vi skulle träna in Target. På hennes blogg finns länkar till hur man kan träna in Target. Började med att klicka in Enzo, vi har aldrig tidigare använt klicker men han fattade snabbt galoppen. Sen börja vi att träna in Target. Det man vill är att hunden ska sätta nosen eller tassen mot Targeten. Fick tipset att använd en post-it lapp men kände att det inte fungera så bra för oss, då Enzo ibland satte nosen mot min hand/finger och ibland på lappen. Så jag tog en blyertspenna. Här är våra arbetsredskap :-)
En penna 

en klicker
och såklart godis


Sen var det bara att sätta igång att hålla i pennan och vänta på att Enzo självmant skulle sätta nosen mot den och då klickade jag och han fick godis. När han fattade vad det handlade om började jag flytta runt på pennan och hålla den mot olika saker och idag stängde han skafferidörren för första gången.


Nu blir det inte mer träning idag, utan nu blir det slappa framför tv.

Ha en bra kväll, kram

9 kommentarer:

Stella o Doris matte Lotta sa...

Visst e det kul med klicker!! Jag gick på klickerkurs med Stella förra våren och sen har jag klickat in Doris oxå, mycket kul och bra hjärngympa!

Malin sa...

Duktiga ni är du och Enzo! Men Tyson då, Tyson?? ;-)
Festligt att din kompis oxå är gift med en 11 år yngre man, det kanske är den magiska åldersskillnaden :-)! Det kanske är det du ska sträva efter? Skämt å sido, hoppas oxå du träffar "honom", snart!
Kram Malin

Torsten sa...

Duktig Enzo!!! Visst är det lite kul med såna övningar???
Nu är det fredag igen och jag önskar er alla en riktigt trevlig helg!

Anneli + vavvorna sa...

svar: nej alla valparna har inte hitta nya hem ännu. Det är en kille kvar. Det är han som finns i inlägget "Får jag flytta..."

Kul med ny träningsformer.

Ha en härlig helg!

Patricia & Elwiz sa...

vad roligt med target träning :D!
Ha en trevlig helg!

Carina sa...

Va duktig han är. Dina hundar skulle nog fatta dog smart och det finns ju jätte många varianter av dem.
Ha det bra

Elin och Enso sa...

haha, jaa, jag har faktiskt beställt en ful regnoverall till Enso, han blir ju så jäkla blöt under magen och benen. Men ursch vill inte använda den, får se. Ska hämta den idag. Haha. Vore iof kul om han kunde hålla sig någorlunda ren till utställningen på Söndag... ;p

Patricia & Elwiz sa...

Sönderavlade och stressade kanske? =/
Jag har dock aldrig förr mött en skällig schäfer, de på hundhuset är helt underbara och jobbar verkligen med dom :).

monica sa...

Enso är smart så det fixar han galant....tråkigt att du jobbar helg... ha enbra lördag ändå... kram.