lördag 5 juni 2010

Sök

Fick gå upp lite tidigare idag än jag brukar göra normalt på lördagar. Men vi skulle ju göra något skoj så då gör det inte så mycket :-) Vi skulle hänga med Lena och hennes sökgäng för att få se hur dom tränar och kanske själv skapa en träningsgrupp.

Solen lyste och det var riktigt härligt väder imorse när jag och Enzo körde iväg. Tyson fick stanna hemma hos Tim idag. Vi mötes upp lite efter Ön utanför Halmstad. Vi var 3 stycken "nybörjare" som kom, synd att inte fler kunde. Och de var 4 stycken från ordinarie sökgäng, hoppas jag inte glömt räkna någon. Det blir så mycket när allt är nytt, både med namn på människor, hundar och all information man fick. Det blev inte mycket bilder tagna idag för det tänkte jag inte riktigt på när vi höll på.

Vi gjorde upp vilken ordning vi skulle söka och sen gick vi ut och vallade området vi skulle vara i. Det var ett nytt ställe där jag aldrig varit innan, alltid kul att få tips om områden som är bra både för sök och spår. Kerstin och Tuva som vi gick i allmänlydnad ihop med var med och var nummer 2 ut. Det var första gången de testade på sök och det gick jättebra, tuva verkade tycka det var skoj.
Sen var det jag och Enzos tur. Först fick han leta med synintryck men testade vi 2 gånger där det bara var lukten i luften som han skulle fånga upp och det klarade han jättebra, ännu bättre än förra gången vi testade. Det är så himla roligt att se sin hund hitta en människa i skogen och framför allt en person som de inte känner. Och man ser att hundarna tycker det är lika skoj som man själv :-) Sist ut av oss nyisar var Marie med ??? ja jag och namn.

Här ser vi honom titta efter figuranten. Det var första gången även för honom och han var oxå superduktig.
Våra experter var verkligen jättetrevliga och hjälpsamma. Och vilka superduktig hundar de hade. De visade hur det verkligen ska gå till när man har tränat ett bra tag. Visa hunden åt vilket håll den ska ut och sen sticker den iväg och hittar utan några större problem, härligt. När alla hade kört så satte vi oss och tog en fika och snackade lite. Vi blev inbjudna att träna med dom i fortsättningen om vi känner för det. Jag och Enzo kommer lätt att hänga på förutom de helger jag jobbar förstås. Känner att detta är något som Enzo tycker är riktigt skoj och det är ju det viktiga.

När vi skulle köra hem så såg jag att Lena oxå hade en liten bil precis som jag men hon hade bur. Så var tvungen att kolla närmare hur hon hade fixat med det. Hon hade fält ena delen på baksätet. Jag hade testat det men aldrig fått ner det helt. Fick tips att kolla i instruktionsboken, ja det kan man ju göra att jag inte själv tänkte på det haha. Så när jag kom hem så tog jag fram boken och satt och läste på parkeringen hur jag skulle göra och det var ju inte svårt allt. Fick dock en kant från där sätet slutade till där själva bagaget började men där kan man ju alltid stöta upp med något så det blir rakt. Men nu får jag in en bur utan problem. Så jag tog hundarn och Tim och körde till djuraffären och testade ut en bur som de båda fick plats i och som gick in i bilen.

Lade in Tysons filtar och nog skulle Enzo sätta sig på dom, så han sitter lite högt upp på bilden :-)
Nu kan jag äntligen ha bagageluckan öppen när vi är i skogen så att vovvarna får ordentligt med luft. Hoppas ni får en fortsatt härlig lördag, kram

8 kommentarer:

Carina sa...

Det var ju smart, nu sitter dina hundar säkert också!
Ja Nova var jätte duktig idag med Lotus, det går bättre med små hundar än stora.
Ha det bra.

Quila o Ronja sa...

Hejsan
Vad bra att du kan ha bilen öppen. Annars kan man ju inte ha dom med sig när det är varmt, o det vill man ju ,-)
Vi har grindar i bakluckan, som vi kan låsa.
Kul att träningen gick så bra.
I morgon är det dags för hundutställning igen :-)

Ha de
Kram
Susanne

Quila o Ronja sa...

PS: Visst är det bra med instruktionsböcker!! ;-) DS.

Susanne igen!

Grabbarna boys sa...

Vad smart att kunna fälla ner sätet.
Själva har vi en volvo av äldre modell (945) som vår husse älskar.
Där har vi en sida tillsammans alla tre med galler o grind så vi också sitter säkert.
Det är ju viktigt att sitta säkert i bilen även om man är en hund!!!
Ha det så bra!!
Kram!!

Sussi sa...

Vad härligt det såg ut när solen strimmade igenom träden. Hoppas ni slapp mygg?

Det är jätteskoj att se någon som hållt på länge med sök. Dom hundarna är så säkra. Men du ska se, snart är ni där :)

En bur är bra. Fast dom brukar var så himla dyra.

Kramisar

Patricia & Elwiz sa...

Jaa elwiz har det bra han! xD
Önskar att jag också kunde få lite skjuts, det är tungt att cykla med 7 kg extra och bara 3 växlar :P.

Malin sa...

Vad kul att ni hittat ett gäng att träna sök med och att du nu äntligen fått in en bur! Nu åker vovvarna säkert och du vet var du har dom ;-)
Hoppas er söndag är solig och skön, kram Malin

Becca & Olga sa...

Så roligt det låter :D Och att starta en egen mysig träningsgrupp låter riktigt skojj :D