onsdag 23 juni 2010

Spår och promenad

Idag hade jag, Marianne och Susanne bestämt träff vid Toftasjön klockan 11. Jag hade både Tyson och Enzo med mig och de skulle bägge få gå vars ett spår idag. Vädret var inte det roligaste utan det var väldigt molningt, men solen tittade fram lite mellan molnen ett litet tag för att sedan försvinna. Vi lade spåren och sen gick vi en promenad. Marianne och Kenzo körde även lite utställningsträning på en gräsmatta vid ÖN.

Enzo tittade nyfiket på, kanske kan han lära sig något.
Här står Susanne med sin vovve, fast det blev lite långt ifrån så man ser knappt dom
Idag lade jag ett vanligt personspår även till Tyson med en snusdosa full med gotte på slutet. Tog små steg och inte så långt och det gick riktigt bra för honom att följa det.
Han fattade inte riktigt att där fanns gotte i dosan men när han kom fram till den så berömde jag honom och öppnade den och då blev han sååå glad. Nästa gång ska jag kleta lite korv på utsidan så den luktar mer. Får väl även köpa ett litet spårsele till Tyson för han verkar oxå fatta vad det handlar om :-)
Sen var det Enzos tur. Han hade lite bråttom och var inte allt fokuserad. Vet inte om spåret hade legat lite för länge för honom så det blev för svårt. Ska testa att låta det ligga lite kortare tid nästa gång. Testade oxå att lägga en pinne i mitten av spåret, den såg han knappt så den fick jag hjälpa honom att hitta. Får träna mer så går det bättre.
Så här fint kan pojkarna sitta i sin bur
Efter spårningen gick jag och Marianne till bad/grillplatsen och lät Kenzo och Enzo bada lite. Kenzo var i vattnet direkt men Enzo var inte allt lika pigg på det idag. Vet inte om han tyckte det var lite för kallt, för det var verkligen inte varmt när inte solen var framme. Kastade i leksaken och han kämpade för att nå den utan att behöva simma efter den men tillslut så fick han ju simma för den låg för långt ut. Tyson fick hålla sig på land och leta upp korv. Sen tog vi en fika och snackade och hade det jättetrevligt. Det är så skoj att vi har kommit i kontakt med så massa roliga hundmänniskor sedan vi blev medlemmar på brukshundklubben :-)

Nu på kvällen har jag och Monica tagit en promenad med hundarna. Idag valde vi rundan ner till statsbondgården. Den går genom en liten härlig skog där en liten bäck rinner igenom. Vovvarna var nere och drack i den och Enzo gick i den en bra stund. Det var ju mycket varmare och skönare nu på kvällen än tidigare på dagen så han tyckte nog det var skönt att svalka av sig i vattnet. Bilderna blir så otroligt mörka, det ser ut som vi varit ute mitt i natten
Mysigt att springa och lukta i lilla skogen.
Det har varit en riktigt mysig ledig dag :-) Nu är jag redo att jobba över till klockan 18 imorgon. Och inte är man ledig på midsommarafton heller. Men jag är ledig på helgen och det är skönt, bara hoppas att det blir superväder så blir det kanske lite mer badande.

Hoppas ni har haft en härlig dag, kram

4 kommentarer:

monica sa...

Ja det ser ju verkligen ut som vi var ute på natten.. Molle är helt slut han ligger fortfarande och sover...Kram

Grabbarna boys sa...

Vad duktig o flitig du är på att träna o spåra med dina hundar.
Men vad gör man inte för sina fyrfotade vänner.
Ha det bra.
Kram!!

Torsten sa...

Härligt med en 'ta-igen-sej'-dag...men behöver såna för att orka alla andra dagar :)
Hoppas att du inte behöver jobba ihjäl dej nu innan helgen!

Ha en underbar midsommarhelg, jag hoppas vädret är med oss alla :)
Kramar från oss!

Sussi sa...

Verkligen en kul dag. Den var kul att läsa om också :)
Så Enzo var en liten fegis igår alltså. Bra att ni slängde ut leksaken så hade han inget val ;)
Doris var också väldigt försiktigt när hon var yngre men nu skulle hon bada även om det var is runtomkring hihi

Vad trist att du måste jobba på midsommarafton. Tråkigt när man har ett sånt viktigt jobb..
Hoppas du hinner njuta lite av midsommarhelgen ändå.

Trevlig midsommar
Kramisar