tisdag 11 maj 2010

Jobbig kurs

Så var det dax för kurs igen igår efter jobb. Igår blev det väldigt jäktigt då jag var lite sen från jobb så hann bara hem och slänga i mig mat innan Enzo och jag for iväg. Hann inte rasta av honom ordentligt heller. Och sen satte han igång. Om det var lite jobbigt förra gången var det inget mot denna. Han gnällde satt och titta på tiken som löpte och var totalt uppmärksam. Kämpade tappert med att försöka få lite ögonkontakt men han satt hela tiden och titta mot det håll hon var.

Kursen börja med tandvisning och sen dela vi in oss i 2 grupper och skulle köra inkallning. Det gick bra när han skulle mot mig men såklart vill jag att han ska sätta sig som vanligt vid min sida då sticker han iväg mot tiken som luktar sååå gott. Sen stack han några gånger till under kvällen. Enda trösten var väl att han var absolut inte ensam om att bete sig såhär. Det var kaos i vår kurs igår :-). Det blev även lite uppletanade av föremål vilket gick galant när han stack in efter bollen, tog den och såg ut som om han skulle komma direkt till mig, nä då stack han till en plätt där hon suttit och stod där och luktade, lyssna på mig-vad är det. Sen förstörde han för en annan kurs och skulle busa med dom hundarna. Sista övningen var sök. Jag gjorde det sist för jag tänkte sticker han så kan dom andre gå hem och jag kan sitta och vänta tills han dyker upp :-) men den gick tack och lov bra. Han blev till sig när jag stack in i skogen så han blev sååå glad när han hittade mig liggande bakom ett träd, tur för honom det....

När jag hade parkerat bilen tänkte jag att jag skulle testa honom. Släppte ut honom lös från bilen och lät honom gå lös. Lyssna hur bra som helst, satt kvar och kom på inkallning. Såg att där kom en hund längre bort så tänkte att det är nog bäst att ta på koppel och det var nog tur, för när den gick förbi så ville han bara fram-det var garanterat en tik som han sen höll på. Ja som sagt inte det bästa kurstillfället. Tur att det inte var första kurstillfället för då hade man kanske trott att det var sån han var. Han kan ju men absolut inte med en löptik i närheten. Tyson betede sig aldrig på detta vis så jag har nog inte riktigt förstått hur en hane kan vara när tikarna löper. Stackars gubbar :-)
















Idag blev det mycket gnäll, hoppas ni står ut med det... En positiv sak igår var att de lägger på ett extra kurstillfälle där vi ska testa spår i skogen, ska bli kul. Det är onsdagen efter jag har varit på spår och sök-läger. Nu är det dax att sticka till jobb, läser era bloggar och svarar på kommentarer ikväll... Ha en underbar dag, ser ut att kunna bli riktigt fint väder ute idag, kram

12 kommentarer:

Torsten sa...

Nä...inte är det så lätt att vara kille! Sen ska man förutom väldoftande tikar även handskas med en småilsken matte :) Inte alls lätt!!!
Ha en bra dag!

Malin sa...

Jag vet inte om jag tycker det är så sjysst att delta med en löptik, åtminstonde inte när hon höglöper. Tror knappt det går att träna bort en hanes intresse vid den fenomenet och det känns ju hopplöst för alla med hanhund. Likadant vid utställningar. Förstår att det var frustrerande när han varit så duktig tidigare men det kommer tillbaka!
Kram Malin

Carina sa...

Ja det är inte lätt för honom när hon luktar så gott!!!
Men en löptik är inte rolig heller när hon höglöper, noll kontakt. Dessa hormoner och dofter som styr!
Bättre lycka nästa gång på kursen!
Ha det bra

Carina sa...

Det är inte lätt att träna med en löptik i närheten och inte kan man skälla så mycket heller det är ju deras inre drift.Men kul är det inte när man är där med sin hane. Caspian har ju tills nu inte brytt sig ett dyft om löptikar det tog honom två år att förstå=) Spår i skogen är det bästa som finns som du sett i min blogg gör jag ju det en del. Jag har faktiskt lite anknytning till Halmstad sonen pluggar på högskolan=) KRam

Carina sa...

Brukade skylla på Caspias ointresse på att inte kan man väl "tända" på mamma eller syster men tar tillbaka det=) Sonen pluggar media och kommunikations vetenskap han bär på en författardröm.På de gånger jag besökt Halmstad har jag blivit väldigt förtjust i staden funderar på att låna hans studentlya för lite gratissemester isommar=) Så du kommer från Bjuv där är min man/sambo född inte så långt dit från oss.

Patricia & Elwiz sa...

Skönt med hundar som kan som kan sova länge! Han lät oss faktiskt sova till 9 förra helgen, undra om dom känner på sig sånt xD.

Stackars er på kursen, inte lätt med en löptik. Borde de inte vara "förbud" mot löptikar på kurstillfällen eller så? Vissa hanhundar blir ju verkligen helt galna.. =/

Michelle sa...

Haha jobbig för den lillen han ville minsann ha den där tjejen :)
Ang Tigger vet inte riktigt vad det är med honom :( Han har haft sin svans hängande mellan benen nu i två dagar men han verkar pigg och kry annars, igår var han lite hängig men han äter och dricker. Trodde först att det var vattensvans som det heter, läste lite om det på nätet men det trodde inte vår kennel. Förstår inte riktigt vad det kan vara. Håller det i sig så måste vi nog uppsöka veterinär för såhär brukar svansen aldrig vara :(

Becca & Olga sa...

När jag gick på kurs fick man inte ha med löptik, eftersom det stör för de andra som betalt och har hanar, utan man fick vara hemma de veckor det gällde om man var tikägare..... stackars Enzo, han måste vara alldeles snurrig av kärlekstankar ;)

monica sa...

Stackars Enso med så mycket dofter och så måste man lyda matte.Jag förstår om du var frustrerad...kram

Carina sa...

Krita löper i fyra veckor ungefär, två gänger om året. De blir som värsta hanhunden när de löper, kissar säker 20 gånger per promenad och luktar överallt och länge, allt luktar ju så gott då!
Ha det bra.

Madeleine sa...

Stackars killen. På de kurser jag har gått har jag uppfattat det som att löptikar inte är välkomna. För jag får alltid försöka kolla in kurser som inte krockar med något löp.

Sussi sa...

Det är en riktig kvinnotjusare du fått tag i tror jag bestämt hihi
Men man märker hur svårt även dom lydigaste hundarna har när man kommer med en Doris som löper. Hon har fått många hundar att hoppa över staketet från sina tomter, hundar som aldrig brukar göra så annars. Man är nog glad att man har en tjej ändå för jag har hört om många hanhundar som kanppt äter något undertiden tikar i närheten löper.. Jobbigt!!

Kramisar