lördag 22 maj 2010

Spår

Vilken härlig dag jag och Enzo har haft idag. Det var väldligt mulet i morse och jag trodde det skulle bli regn men istället blev det sol och väldigt skönt väder.

Dagen började med att vi samlades på brukshundklubbens parkering, där ställde vi bilarna i kö beroende på vad vi skulle göra under dagen. Vissa skulle testa sök och vissa spår, vi delades även upp efter om vi var nybörjare eller hade vana sedan innan.
Enzo ligger och väntar på att vi ska köra iväg
Sen begav vi oss ut i skogen
Här är vårt lilla gäng för dagen. Det var 2 ledare, Anita och Fia. Fia hade sina 2 labradorer med sig, varav den ena är svensk mästare i spår 2006. Och Anita hade sin Doberman med sig.
 
Det var 5 stycken deltagarhundar med matte/husse. 3 av hundarna var Schäferblandningar, en cocker spaniel och så Enzo. Någon hade testat på lite spår och någon inget alls. Vi presenterade oss och våra hundar och sen gick de igenom lite om spår. Jag hade ju inget sele men fick låna ett av Fia som vi senare kom fram till att jag kunde köpa för hennes hundar var för stora för dem och det satt jättebra på Enzo.
Det vi skulle köra var personspår. De visade först med sina hundar sen fick vi lägga vars ett spår. Jag lade korvbitar i mina fotspår och leksak i slutet.
Enzo fixade det rätt bra, det gick inte så snabbt men han gick och sniffade på marken och hittade korvarna. Svängde bra där jag hade svängt men missade leksaken i slutet utan fortsatte att följa mitt spår :-) När alla hade gjort det en gång gick vi igenom lite teori om hur det går till på tävling och lite annat. Sen var det dax för att grilla så vi körde iväg och möte upp de andra deltagarna vid en grillplats. Det var precis intill en sjö, jättevackert. Hit kommer jag att ta hundarna fler gånger.

 
Det var inte bara hundar som bade, en våglig tjej tog sig ett dop :-)
Efter grillningen körde vi tillbaka till vår del av skogen. Fia visade hur uppletande går till, om du ska tävla och sen fick vi lägga vars ett spår till.

Här har vi hela gänget väntande på att börja spåra.
Andra gången gick inte lika bra för Enzo, hade lagt lite mindre korv och så var han trött. Men han fixade det efter en stund och hittade leksaken i slutet. Sen avslutade vi dagen för hundarna var rätt trötta och även vi människor :-) Egentligen är det grillkväll i kväll men jag är så trött i huvudet och Enzo är slut och så har ju Tyson inte träffat oss på hela dagen så jag valde att hoppa över det. Så är vi pigga till imorgon när det är dax för sök.

Enzo ligger helt utslagen nu när vi har kommit hem
Hoppas ni får en härlig lördagkväll, kram

10 kommentarer:

monica sa...

Ni hade ju tur med vädret,kanske lite för varmt för Enso. Vad duktig Enso är!!!Kram och ha en trevlig kväll=)

Patricia & Elwiz sa...

Vad härligt ni verkar ha haft det! Imorgon skall vi på grillträff med hundhuset så jag hoppas på fint väder :D! Trevlig helg!

Carina sa...

Låter som en härlig dag i skogen. Ursch det känns lite tidigt att bada!
Ha det bra

Carina sa...

Låter som en rolig och lärorik dag. Och vilka härliga bilder! Har aldrig provat person spår har blivit viltspår för hela slanten.Men sugen blir jag.

Grabbarna boys sa...

Visst är det härligt o kul att spåra med hundarna.
Och att få dem så trötta o nöjda efteråt känns också bra.
Jättekul att få läsa om er spårdag idag.
Ha det så bra.
Kram!!

Malin sa...

Vilken dag och vilken duktig Enzo! Underbar natur och vilken härlig sjö, förstår att du ska åka tillbaka. Tänk att hitta en sån miljö där det inte går mycket människor, det vore en dröm!
Hoppas du får en skön söndag, kram Malin

Anneli + vavvorna sa...

Vilken härlig och spännande dag ni fick. Fina bilder, speciellt den som var tagen över sjön.

Sussi sa...

Vilken dag ni verkar ha haft. Jättefina bilder du bjuder på.
Jag hade då aldrig hoppat i vattnet nu. Jag förstår att vovvarna vill men det är ju iskallt i vattnet nu ju ;)

Kramisar

Becca & Olga sa...

Det är så roligt att samlas med andra hundmänniskor och aktivera hundarna! Riktigt härligt!!
Ja jag har hört fler som är nöjda med standardt! Ska titta upp det bumms!

Michelle sa...

Härliga bilder. Det där doppet kan inte ha varit så väldigt skönt hehe.