tisdag 18 maj 2010

Sista kurstillfället

Ja så var det då dax för avslutning för allmänlydnadskursen. Hade varit och köpt en lång lina för säkerhets skull men den behövde jag aldrig använda. Gillar inte att ha en hund som springer rundor över hela brukshundklubbens gräsmatta och tror han sak leka med alla. Men så blev det tack och lov inte. Den söta tjejhunden hade precis slutat löpa, så hon lukta ju fortfarande gott men inte lika mycket. Det var Enzo och en annan kille Kjelle som satt där och sukta över henna och pep lite om hon kom för närma.

Vi körde repetion av vad vi har gjort under kursen. Sitt och ligg kvar var inga problem, fast det var andra som sprang och busade runt omkring, där blev jag riktigt stolt över Enzo. Såg hur han följde hundarnas minsta rörelse men låg snällt kvar. Fick massor av korv som belöning.

Gå i koppel och möta hund var inget problem, till och med att möta drömtjejen gick utmärkt. Dom satte oss så vi fick gå mot henne :-) Sen var det utan koppel och det gick oxå bra. Sen dela vi in oss i 2 grupper och körde inkallning när man var ute och "promenera" med hunden. Det skulle bli så likt en vanlig prommis som vanligt, då stack Enzo en runda men det var ingen som fick leka med honom så han kom tillbaka till mig och då lekte jag med mjukisdjuret och han blev så glad.  Så jag är riktigt nöjd med dagen, det finns hopp för framtiden om det inte finns löptikar i närheten för då kommer det aldrig att fungera.

Vi kommer att ha en extra bonusträff nästa onsdag då vi ska ut i skogen och testa på sök, ska bli kul. Hinner vi fuskträna nu i helgen :-)

Håller tummarna att det kommer att bli fint väder nu. Det är 10 grader och verkar kunna bli ok, vi får se. Frös hela natten för det var lite småkyligt på kursen.

Nu är det dax att sticka och jobba. Hoppas ni får en underbar dag, kram

10 kommentarer:

Malin sa...

Vad skönt att det gick bra så här sista gången och kul att ni får en bonusgång med sök på listan. Håller tummarna att vädret blir bra, här regnar det nu...
Kram Malin

Torsten sa...

Kul att det går bra med kursen...Ni har varit så duktiga!
Hoppas ni får en varm o skön dag idag...här verkar det bli ytterligare en!
Ha en bra dag på jobbet!

Stella o Doris med matte Lotta sa...

Oj vad tiden går fort, är kursen redan slut.. Gott när det ger resultat!!

Vi håller oxå tummarna för fint väder, ska vara i Falkenberg mellan lördag o söndag och sen blir det Hässleholm och utställning på söndag

Sussi sa...

Vad kul att det gick så bra den här gången..
Tyvärr så kommer ju det finnas löptikar jämnt. Men ofta brukar dom som bor i samma område samlöpa. Oftast i alla fall ;)

Kramisar

Elin sa...

Vad roligt att det gick bra. Löptikar är dock ett problem här med just nu på träningar. Tråkigt tycker jag ;p

Heléne sa...

Hej Carina.
Hoppas att allt är väl med er alla.
Det är ingen valp vi ska hämta, han är 6 månader,svart.
Han kommer från kennel Champex.

Lotta sa...

Hej hej...
Hoppas verkeligen värmen kommit för att stanna... Fick mig en vårskur när jag och Baileys var ute och gick, men det var bara gott... Tur jag lade mobilen i en påse...
Löptikar... de kan jag förstå att det är jobbigt... själv är det jobbigt att ha!!! Jag lovar B stannar oftare än en hanhund för att märka revir eller vad nu tikar gör... Sätter sig och det kommer inte en droppa!!! helt kollrig i huvudet är hon ... ha en bra dag i morgon...

Carina sa...

Kul att det gick bra på kursen! Ja löptikar lär det ju finnas lite då och då, bara gilla läget och jobba från det, men han var ju duktig som inte brydde sig så mycke. Här hemma höglöper Nova och är helknäpp, men det är väl slut snart hoppas jag i alla fall, så tråkigt när man inte alls får samma kontakt med henne som vanligt för att allt luktar så gott. Krita har löpit klart för den här gången, så skönt.
Ha det bra

Quila o Ronja sa...

Vad kul det låter. Man blir ju sååå glad när alla poletter har trillat ner, på rätt plats dessutom, hehe
Duktiga vobbar, och du ;-)

//Susanne

Sussi sa...

Ja tänk så skönt det vore om Doris inte skulle löpa! Även för oss :)

Jag fic se en glimt av unga snygga doktorn i alla fall. Han kom in precis när jag skulle anmäla att jag var där :)
Alltid nåt..

Kramisar