lördag 1 maj 2010

Fästingar

Ja här har det inte hänt mycket dom senaste dagarna. Jag inventerade i torsdags och igår var jag så slut att jag knappt inte orkade starta datorn. Vi såg på Avatar igår och den var bättre än vad jag trodde den skulle vara. Idag och imorgon är det bara jobb som gäller. Inte världens roligast vecka men den är snart över.

Har hittat massor av fästingar på Enzo, igår kväll hittade jag en och i onsdags hittade jag 3. Så nu blir det att köpa fästingmedel att ge till hundarna. Men så svårt det är att hitta fästingar i Enzos päls, den är så tjock så det är nästan ren tur. Hade han inte bettet sig lite konstigt igår hade jag inte tittat. Sen hittade vi en liten böld med ett sår i toppen, vet inte om där kanske har suttit en fästing där oxå och det har blivit irriterat. Han verkar lite påverkad av den som satt på ryggen eller av bölden för han vill dit och slicka men han når inte och så flåsar han mer än vanligt så Tim får hålla koll på honom i helgen och om det inte blir bättre så får vi åka till veterinär.

I torsdags  fick vovvarna vara hos Molle och Monica en stund. Den som skulle passa hundarna när jag och Tim inventerade hade hastigt blivit sjuk. Så Tim gick och lämna dom när han skulle sticka iväg och sen satte Monica upp dom i vår lägenhet när hon skulle gå och lägga sig. Hon går upp redan vid 4-tiden så hon kan ju inte sitta uppe och vänta på att vi skulle komma. Men det hade gått jättebra och vi tackar så jättemycket för hjälpen.

En gammal goding i repris. Sånt här väder skulle vi behövt idag, här regnar det och är grått och trist

Hoppas ni får en härlig helg, kram


13 kommentarer:

monica sa...

Jag hjälper dig så gärna eftersom Molle känner Enso och Tyson så väl. Kram :-)

Anneli sa...

Hoppas att det inte är något allvarligt med Enzo. Fy, det är så äckligt med alla fästingar.

Elin sa...

Visst var det fint?? :)
Jag gillade det starkt! Romeo har ett grönt just nu med en massa bling bling.. men jag gillar ganska neutrala halsband också då mina pudlar står ut ganska mycket ändå här i stan :)

Ja visst är fästngarna äckliga..jag trodde inte det var sant när alla började berätta att dem hade börjat plocka fästingar redan..och sen dök det upp på Julius.. fick ju lite smått panik när man delar säng med hundarna..så fästingskydd på direkt!!

Patricia & Elwiz sa...

Jag haatar fästingar, usch! Hoppas det inte är nått allvarligt.

Japp, packningen blev klar :D! Fick stänga ute småskitarna ^^!

Sussi sa...

När man har en vit hund har man lite större chans att upptäcka dom där äckliga fästingarna. Men tyvärr hinner några förbi ändå och sätter sig. Ett fästingshalsband ska vi inhandla nu.

Avatarfilmen gillade jag med. Den hade ett sånt fint budskap..

Kramisar

Malin sa...

Underbar bild! Håller med, fästingar är ett ren helv... Vi kör med örthalsband som skönt nog är helt giftfritt och bättre i pris, runt 100:-, funkar jättebra! Vi har kanonväder idag vilket ju var skönt då det ju var dags för årets första uteutställning för oss.
Hoppas du, trots vädret, haft en skön söndag, kram Malin

Sussi sa...

Jo tack. Söndagen var härlig. Mådde så bra så..
Fram till senkvällen i alla fall då började jag få halsont! Typiskt :(
Hoppas du har det betydligt bättre?

Kramisar

Torsten sa...

Usch o fy för fästingar!!! Vi har ju inte direkt invasion här uppe, men dom har ju börjat sprida sej hit upp och i höstas plockade en hysterisk matte 2(!)stycken på mej! Bläää!!!
Här har vi haft jättetrist väder hela helgen, men idag skiner solen igen :)
Ha en bra dag!

Carina sa...

Ja förhoppningsvis blir den väll bättre och bättre när vi håller på att träna. Men det är jätte kul!

linda & azi sa...

Usch fy för fästingar! :( Jag är så livrädd att Azi ska få fästing...

Vad för medel ska du köpa?

Ja, visst det är jätte kul att träna nu när det har börjat varit varmt ute och sol :)

Patricia & Elwiz sa...

Jag hade tagot godare godis om vi hade, husse hade inte storhandlat innan vi kom så det ekade nästan tomt i både kyl o frys xD! Skall laga egna köttbullar till honom idag så vi kan ha dom till imorgon då vi skall på socialträff :)!

Sussi sa...

Ja, här går det undan mellan årstiderna. Skönt är det nu när värmen kommer :)

Hoppas du får en bra dag
Kramisar

Stella o Doris matte Lotta sa...

Usch då, hoppas att Enzo mår bra!!

Jag har provat det mesta på Stella men det enda som funkar är (tyvärr) Scalibor, i o m att hon behöver duschas så ofta...