lördag 29 maj 2010

Ut i skogen

Sov jättelänge idag, ända till halv 11. Var nog bara för jag hade svårt att somna i går kväll. Skönt var det :-) Fixa lite hemma sen tog jag bägge hundarna för att köra ut i skogen och lägga lite spår. Körde först inom Grizzly och köpte en plastad spårlina. De hade bara en att välja på så det fick bli den, kan ju inte vara sämre än den flätade där allt fastnade i.

Körde in i samma skog där vi var i onsdags men körde inte lika långt in i skogen, vill ju inte komma vilse :-) Gick först och lade ut spåren sen tog jag och hundarna en promenad.
Helt plötsligt blev mina hundar kossor och började äta gräs. Fick knappt med mig Tyson för han skulle tugga hela tiden. Han ville ha gräset så mycket att han inte ens brydde sig om att där låg hästbajs, han brukar i vanliga fall tycka det är mums
Det var en riktig blandskog, ena stunden var det gran andra löv, mysigt. Vi följde en liten stig och efter ett tag såg jag en sjö skymta fram genom skogen. Men vi gick aldrig så långt, det får vi ta nästa gång. Ville inte att spåren skulle ligga för länge.
Tog Tyson först, han har aldrig gått spår och var verkligen inte intresserad heller. Han tittade mot det hållet där vi hade kommit ifrån och gnällde, han ville till Enzo. Testade en stund och sen gick vi tillbaka till bilden, vill ju inte tvinga honom om han inte tycker det är roligt.

Sen var det Enzos tur. Tyärr hade det börjat blåsa rejält i skogen så Enzo hade svårt att följa spåret. Sen kanske vi väntade lite för länge att gå det. Han luktade mycket upp i luften och han klarade av att hitta slutet så det var inte helt misslyckat.
Slutet med massa gotte.
Lade ut ett spår till så att Enzo skulle få klara det lite bättre än det första. Gick åt ett annat håll så att vinden kom i ryggen istället för på sidan. Medans vi väntade tog jag mig en liten fika och killarna fick lite gotte. De fick sitta kvar i bilen och passade på att träna lite passivitetsträning.
Andra spåret gick mycket bättre för Enzo. Vi lekte lite i slutet så att det skulle bli extra roligt. När jag körde hem låg de och sov i baksätet, helt slut :-)

Nu tar vi det lugnt resten av dagen. Hoppas ni har haft en härlig dag, kram

9 kommentarer:

monica sa...

Jag ser ju att ni har haft en underbar dag ni oxå :-)

Patricia & Elwiz sa...

Älgen var jätte fin, såg nästan ut som om den var dräktig, eller så var den bara lite rund :D! Den stod så lungt o betade trots att det åkte bilar och annat förbi.

Anneli sa...

Vi har tagit det lugnt idag. Min dotter kom förbi och då var det två hundar som blev överlyckliga, Hera och Zäta (det är hennes hundar).

Vad fina Enzo och Tyson är tillsammans där de sitter i bilen.

Grabbarna boys sa...

Ni ser såååå nöjda ut efter spårningen.
Vi gillar också att äta gräs faktiskt.
Som vi skrev innan så gillar Teo knäckebröd väldigt mycket men är inte så förtjust i hundmat mm.
Men det han brukar ändå äta till mat så är det färskfoder.
Helst då under promenaden morgon o kväll.
Tokhund!!
Vov på er!!

Quila o Ronja sa...

Hej CArin
Vad duktiga ni är med att spåra, och vilken härlig dag ni hade ;-)

Allt gott
Kram
Susanne

Sussi sa...

En sovmorgon till halv 11 tog jag mig i morse :)

Alla vovvar är ju olika. Tyzon gillar väl andra saker istället. Kul att Enzo och Tyson gillar varandra så mycket..
Det var bra gjort av Enzo att klara av spåret även fast det var ett tag sen du la det när ni väl gick. En riktigt bra nos alltså ;)

Kramisar

Stella o Doris med matte Lotta sa...

DOris äter oxå gräs som värsta kossan, hopplöst...

Väldigt fina bilder på grabbarna i bilen!!

Tysonfår väl hitta en annan hobby om inte spårning är kul.

Becca sa...

Tråkigt att Tyson inte är så spårsugen, det är ju så rolig aktivering! Som du ser kommer jag äntligen in på din blogg igen också. Har ju inte kunna tkomma in på blogspotbloggarna på ett tag!

Madeleine sa...

Det ser kul ut med spårning. Mina blir också värsta kossorna ibland.