onsdag 26 maj 2010

Spår

Idag har jag varit ledig och jag har haft underbart väder hela dagen. Varit ute och busat lite med hundarna men inget avancerat då jag och Enzo skulle ut i skogen på eftermiddagen. När klockan var 6 körde jag upp till brukshundklubben där vi skulle samlas. Det var gänget som jag har gått allmännlydnad ihop med som skulle ut i skogen. Nästan alla kom och vi körde tillsammans upp i skogen. Det var inte på samma ställe som jag var på i helgen utan lite tidigare i samma skog. Först gick vi igenom hur vi skulle göra och sen gick vi ut och gjorde spåren. Denna gången använde jag ingen korv utan bara mina egna fotsteg, kul att testa och se skillnaden mot helgen. 
Här skulle jag in och gå. Ingen korv utan bara leksak i slutet
Såhär glad var Enzo när vi kom ut från skogen. Han fick bära med sig mjukisen ett tag när vi gick tillbaka. Han gick på spåret direkt och hade inga problem att följa det hela vägen. Han gick mycket stadigare i spåret jämfört med i lördags och hade mycket bättre fart. Kul att det gick bättre. Men han blev säkert lite hindrad av alla korvbitar som jag hade lagt i spåret i lördags istället för tvärtom :-)
Sen tog vi en liten fika och snackade lite. Jag lade ett spår till som fick ligga medans vi fikade.
Även det andra spåret gick jättebra. Denna gången gick jag inte bara rakt utan vände i en vinkel. Jag lade korv i vinklen och i slutet. Enzo höll på att missa korven när han svängde men gick tillbaka då han märkte att det var något som luktade extra gott :-) men sen fortsatte han spåra.

Tur jag har en hund som är på att spåra för jag får nog träna upp honom att lära sig hitta ut från skogen. När jag skulle köra hem så delades vägen och jag kom inte ihåg hur vi hade kört när vi körde dit. Så jag svängde vänster men det kändes inte rätt, har ju inget lokalsinne och dåligt minne. Körde en bit men kände sen på mig att jag nog skulle vända och det är ju inte det lättaste i skogen. Men kom runt efter en stund och körde tillbaka. Sen delade sig vägen igen hmm nästa gång får jag ha karta med mig. Men jag valde rätt väg för tillslut kom jag ut på den stora vägen och då kände jag igen mig :-)

Har nog fått ihop en lite grupp som ska träna sök och även lite spår ihop i sommar. Så nu har jag mailat en instruktör och frågat om hon har lust att hjälpa oss att komma igång. Håller tummarna att det verkligen blir av.

Nu är det dax att hoppa i bingen, jobb imorgon igen. Hoppas ni har haft en bra dag, kram


5 kommentarer:

Malin sa...

Vad kul att det gick ännu bättre igår och att du antagligen fått ihop en grupp tills i höst!
Läskigt att nästan köra vilse, en GPS vore kanske nått, det "tjatar" Magnus om att vi ska skaffa :-)
Kram Malin

Torsten sa...

Va bra att du redan fått ihop lite hundar o folk inför sommaren :)
Duktig han är Enzo, du får träna du också så att du inte kör vilse i skogen...hihi
Ha en bra dag!

Becca & Olga sa...

Alltid kul med spår!
Och det är inte lätt att hitta rätt i en ny skog! :D Karta låter som en bra idé

Sussi sa...

Vad duktig Enzo är.. En riktig naturbegåvning! Kul att han gillar det så mycket. Perfekt motion för både dig och honom :)

Jasså, det är en till som skulle behöva en GPS ;)
Det låter som om sambon min tänker köpa en så vi har. Han är nog lite orolig över att jag åker fel så ofta hihi

Sv. Den där taktiken att låsa in mig låter inte så tokigt ;)

Kramisar

Carina sa...

Va kul att de gick bra!